ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВИСТАВКИ

Print

19 березня 2013 року у приміщенні Миколаївського музею суднобудування і флоту на вул. Адміральській, 4 відбулась презентація спільної виставки Російського державного архіву військово-морського флоту (м. Санкт-Петербург, Росія), державних архівів Миколаївської, Одеської, Херсонської областей.

Дивіться також репортажі про відкриття виставки на сайтах:

Novosti-n.mk.ua

Nik Life

Podrobnosti.mk.ua

Південна інформаційна компанія

Сайт города Николаева 0512com.ua

Укринформ

Міжнародна виставка «З історії розвитку суднобудування в Новоросійському краї у XVIII ст. - на початку ХХ ст.» проводиться на виконання Плану спільних заходів Державної архівної служби України і Федерального архівного агентства Російської Федерації на 2011-2013 рр. та за підтримки Миколаївської обласної державної адміністрації.

На виставці представлені документи (в копіях) Російського державного архіву військово-морського флоту (Санкт-Петербург), Державного архіву Миколаївської області, Державного архіву Одеської області, Державного архіву Херсонської області.

Державний архів Миколаївської області вперше представив оригінали документів з історії суднобудування у Миколаєві кінця XVIII – початку XX ст.

Виставку документів доповнили оригінальні експонати з фондів Миколаївського музею суднобудування і флоту.

Представлені матеріали відбивають основні етапи становлення суднобудівної галузі в регіоні. Суднобудування у Новоросійському краї  розпочалося на Херсонській верфі у 1778 р. Однак виводити з Херсону вже побудовані кораблі було незручно, їх доводилось перетягати на спеціальних камелях, тому князь Григорій Потьомкін наказав провести проміри глибин і знайти нове місце для верфі. Зручне місце для нової суднобудівної верфі було віднайдено у районі сучасного Миколаєва, де й розпочалося спорудження Адміралтейства. Перший побудований корабель «Святой Николай» спущено на воду 1790 р. Миколаїв став центром суднобудування Півдня Російської імперії, саме на його верфях були побудовані усі кораблі Чорноморського флоту. З кінця ХVIII до кінця ХIХ ст. у Миколаєві розташовувався Штаб Чорноморського флоту, Контора Головного командира Чорноморського флоту і портів, Управління Миколаївського і Севастопольського військового губернатора і всі установи Морського відомства, у тому числі Архів, в якому зберігались документи установ Морського відомства, розташованих у Миколаєві. У 30-ті рр. ХХ ст. документи архіву були передані на зберігання до Ленінграду.

З кінця ХVIII до початку ХХ ст. суднобудування у Миколаєві пройшло декілька етапів розвитку: вітрильний, паровий, залізний і броненосний. Тут працювали не лише казенні верфі, а й приватні суднобудівні підприємства. У період парусного суднобудування (1800-1856 рр.) визначними подіями були: побудова 74-гарматного корабля «Лесной» (1811 р.) – першого судна з мідною обшивкою підводної частини; проектування і будівництво 84-гарматних кораблів та 60-гарматних фрегатів; реконструкція Миколаївського адміралтейства за планами адмірала Олексія Грейга (1816-1833 рр.). З 1833 р. у Миколаєві проектуються і будуються 120-гарматні кораблі «Варшава» (1833 р.), «Три святителя» (1838 р.), «Двенадцать Апостолов» (1838 р.). Протягом 1838-1843 рр. знов відбувається реконструкція Адміралтейства під керівництвом адмірала Михайла Лазарева. У першій половині ХІХ ст. у Миколаєві працювали корабельні майстри Кузнєцов, Меліхов, Разумов, Чернявський, Дмітрієв, Акімов.

Початок парового суднобудування пов’язаний із будівництвом першого військового пароплава «Везувий» (1820 р.) та першого товарно-пасажирського пароплава «Одесса» (1828 р.). Значними подіями парового суднобудування були спуск на воду перших парових гвинтових кораблів – шхун «Дон» (1856 р.) і «Салгир» (1856р.) та корвету «Воин» (1858 р.) За часів парового суднобудування в Миколаєві працювали корабельні майстри Олександров та Коршиков.

Перший залізний вантажний баркас побудовано у Миколаєві 1846 р. під керівництвом корабельного майстра Окунева, значною подією в історії стала побудова у Миколаєві 1857 р. першого залізного пароплава «Инкерман».

Броненосне кораблебудування розпочалося із будівництва броненосців берегової оборони «Новгород» і «Киев» у 1871-1876 рр. Уряд Російської імперії прийняв           20-річну програму будівництва Чорноморського парового броненосного флоту на 1881-1901 рр. Знов була здійснена реконструкція Миколаївського Адміралтейства. Перші броненосні кораблі спущено на воду у 1885-1889 рр. Це морехідні броненосці «Катерина ІІ» та канонерські човни «Запорожец», «Черноморец», «Донец». Над ними працювали корабельні інженери Мордвинов, Берг, Юр’єв. Цього ж періоду в Миколаєві будується перший міноносець «Измаил» (1886 р.) та мінний крейсер «Капитан Сакен» (1889 р.) під керівництвом корабельних інженерів Щепеткова та Тірнштейна.

Наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. у казенному Миколаївському Адміралтействі продовжувалось будівництво парових броненосних кораблів. У цей час були побудовані ескадрені броненосці «Двенадцать Апостолов» (1890 р.), «Три Святителя» (1893 р.), «Ростислав» (1896 р.), «Князь Потемкин-Таврический» (1900 р.), «Евстафий» (1906 р.) та крейсер «Кагул» (1903 р.). Будівництвом керували корабельні інженери Ратник, Шотт, Яковлєв, Гайдамович, Лютер, Коссов. У цей же час будувались міноносці №№ 268-273 та ескадрені міноносці «Живой», «Жаркий», «Жуткий» та «Живучий». Будівниками цих кораблів були Федоров, Боклєвський та Єгоров.

У 1896 р. в Миколаєві почалося будівництво великого приватного суднобудівного заводу «Товариства суднобудівних механічних та ливарних заводів» («Наваль»), який пізніше став найбільшим суднобудівним підприємством на Півдні Російської імперії. Свою діяльність завод розпочав у 1898 р. з будівництва несамохідних барж. Першими бойовими кораблями, збудованими тут у 1902-1904 рр., були ескадрені міноносці «Завидный» та «Заветный». Завод виготовив парові котли та машини для броненосців «Князь Потемкин-Таврический», «Евстафий» та крейсера «Кагул». У 1911 р. Морське міністерство доручило заводу, який змінив назву на «Товариство миколаївських заводів та верфей», будівництво лінійного корабля «Екатерина II» та 4 ескадрених міноносців типу «Дерзкий» з паровими турбінами. З початком Першої світової війни завод одержав додаткові закази на будівництво лінійного корабля «Император Николай I», 8 ескадрених міноносців типу «Фидониси», 2 крейсерів та 4 підводних човнів. Керівником технічної контори по суднобудуванню на заводі у 1912-1917 рр. був відомий корабельний інженер Костенко.

У 1911 р. частину території Миколаївського Адміралтейства передали в оренду «Російському суднобудівному акціонерному товариству» («Руссуд»), яке у стислі строки побудувало на південному березі р. Інгул суднобудівний завод. Перші закази - лінійні кораблі «Императрица Мария» та «Император Александр III» почали будувати тут у 1912 р. На заводі у 1914-1917 рр. виготовили корпуси 4 крейсерів типу «Адмирал Нахимов», 4 підводних човнів, конвоїра підводних човнів «Эльборус», 50 десантних барж типу «Болиндер» та 20 десантних пароплавів типу «Эльпидифор». Директором заводу у 1911-1917 рр. був відомий інженер та організатор Дмитрієв.

Представлені на виставці документи та експонати, в тому числі вперше подані оригінали, відбивають масштабні зміни в розвитку суднобудування в Миколаєві з кінця XVIII до початку XX ст. і становитимуть значний інтерес для широкої громадськості.

 

РДА ВМФ представив копії документів про започаткування суднобудування на Херсонській і Миколаївських верфях; розпорядження генерала Івана Ганнібала, рапорти Михайла Фалєєва князю Григорію Потьомкіну про будівництво кораблів «Святой Николай» та «Григорий Великия Армения» за 1790 р.; відомості про кількість кораблів, роботи над якими тривали на Миколаївській верфі у 1791 р.; атестат, виданий Чорноморським адміралтейським правлінням Михайлу Фалєєву за заслуги «В заведении гребного флота по неусипному его попечению» від 21 грудня 1791 р.; документи про започаткування будівництва пароплава «Метеор» (1823 р.), закінчення будівництва брига «Меркурий» (1833 р.) та спуск на воду 120-гарматного корабля «Варшава» (1833 р.).

Документи РДА ВМФ висвітлюють реконструкцію Миколаївського адміралтейства за часів Головних командирів Чорноморського флоту, адміралів Олексія Грейга та Михайла Лазарева: це предписання Грейга про розгляд планів і ліквідацію виявлених недоліків при проектуванні Адміралтейства (1826 р.); предписання Лазарева про будівництво нової кузні (1834 р.), рапорт архітектора Акройда про виправлення Генерального плану Адміралтейства згідно із зауваженнями, зробленими імператором Миколою І (1837 р.), рапорт Лазарева про внесення змін відповідно до зауважень Миколи І та надання удосконаленого плану на Височайше затвердження (1837 р.).

РДА ВМФ надав копії: доповідної записки Головного командира Чорноморського флоту і портів, адмірала Миколи Аркаса про потребу у започаткуванні будівництва на Чорному морі броненосних кораблів (1875 р.); документів про планування розширення миколаївського порту «як головної кораблебудівної верфі Чорноморського флоту» (1904 р.); докладу Головного управління кораблебудування до Державної Думи про надання Морському міністерству додаткового кредиту для будівництва кораблів для Чорного моря                (1912 р.); контракту з Акціонерним товариством Миколаївських заводів і верфей на будівництво чотирьох підводних човнів типу «Барс» (1915 р.).

РДА ВМФ представив копії креслень: 66-гарматного корабля «Слава Екатерины», спущеного на воду Херсонським адміралтейством 1779 р., 50-гарматного фрегату «Григория Великия Армения» (1790 р.), гвинтових шхун «Дон» і «Салгир», залізного пароплаву «Инкерман» (1870 р.), зовнішнього вигляду броненосного корабля «Екатерина ІІ», а також копії планів міста Миколаєва (1833 р.), частини Миколаївського адміралтейства із розміщенням елінгу для будівництва 84-гарматних кораблів і майстерень (1834 р.), плани і фасади ливарного заводу Миколаївського адміралтейства (1840 р.), Генеральний план  Спаського адміралтейства (1875 р.), елінгу Бельгійського анонімного товариства (1891-1898 рр.) та інших документів.

 

Державний архів Херсонської області експонує копії документів про розвиток суднобудування в Херсоні: відомості Херсонської портової застави про судна, збудовані на Херсонській купецькій верфі (1799 р.), атестат на дерев’яну морську баржу «Таня» (власність Спозіто М.І.) (1888 р.), документи про спуск міноносців «Быстрый», «Пылкий», «Счастливый», збудованих на верфі Євгена Вадона (1903 р.), контракт Херсонської міської управи з почесним громадянином Євгеном Вадоном на оренду землі для будівництва судноверфі (1911 р.) та інші.

Державний архів Одеської області експонує копії документів: правила робіт по заготівлі лісу для будівництва кораблів, укладені адміралом Дерибасом (1799 р.) та документи про поставки матеріалів для будівництва кораблів, документи про будівництво та закупівлю кораблів для Одеського порту тощо.

Державний архів Миколаївської області експонує оригінали документів. Серед них: відомості про витрати на будівництво кораблів (1788-1789 рр.), відомості і рапорти про кількість працівників, зайнятих на будівництві кораблів, у т.ч. «Григорий Великия Армения» (1790 р.), документи про спорудження у Миколаєві суднобудівної верфі та машинобудівних заводів (1892-1896 рр.), контракт з Акціонерним товариством Миколаївських заводів і верфей на будівництво восьми ескадрених міноносців для Чорноморського флоту (1915 р.), протокол перших загальних зборів акціонерів Акціонерного товариства Миколаївських заводів і верфей від 8 листопада 1913 р., контракт з Акціонерним товариством Миколаївських заводів і верфей на будівництво лінійного корабля «Императрица Екатерина Великая» (1915 р.), документи про ступінь готовності ескадреного міноносця «Беспокойный» та лінійного корабля «Демократия», які будувались на верфі Товариства Миколаївських заводів і верфей, документи про будівництво пароплаву «Павловск» (1916 р.), мінного заградителя «Краб» (1914 р.), міноносця «Заветный» (1903 р.), крейсеру «Память Меркурия» (1907 р.), чотирьох ескадрених міноносців типу «Шестаков» (1909 р.), специфікації парових машин ескадреного броненосця «Князь Потемкин Таврический»                          (1900-1901 рр.) та інші документи про будівництво цього броненосця, документи про перевірку готовності броненосця «Святой Евстафий» (1906 р.), документи про урочисті спуски лінійного корабля «Императрица Екатерина ІІ» та специфікації його механізмів (1914 р.), міноносців «Пронзительный» і «Дерзкий» (1914 р.), лист Людвіга Нобеля про прийняття заказу на реверсні двигуни системи Дизеля від 22 вересня             1910 р., повідомлення Міністерства торгівлі і промисловості про дозвіл імператора  французькому «Анонімному товариству Миколаївських заводів і верфей» заснувати товариство від 12 жовтня 1913 р., Статут товариства (1913 р.), документи про будівництво та випробування крейсера «Кагул» (1900 р.), озброєння міноносців «Звонкий», «Задорный» і «Зоркий» (1904 р.), встановлення артилерійських гармат на ескадреному міноносці «Лейтенант Шестаков» (1908 р.), документи про випробування лінійних кораблів «Иоан Златоуст» та «Евстафий» (1909 р.), акт про огляд корпусу лінійного корабля «Императрица Мария» (1913 р.), документи про електрообладнання міноносців типу «Ушаковский» (1915 р.), енергетичну установку лінійного корабля типу «Императрица Мария» (1912 р.), графічне зображення корпусу лінійного корабля «Император Александр ІІІ», документи про фінансування робіт, страхування та спуск на воду цього корабля (1915 р.), правила внутрішнього розпорядку заводу Російського суднобудівного акціонерного товариства м. Миколаїв (1911 р.), документи про діяльність Російського суднобудівного акціонерного товариства у 1913 р., контракти на будівництво підводних човнів типу «Голланд» та «Фиат-Сан-Джорджио» (1916 р.), угода між Товариством Миколаївських заводів і верфей «Наваль» та Російським суднобудівним товариством «Руссуд» про будівництво швидкісних крейсерів для Чорноморського флоту (1913 р.), страховий поліс Страхового товариства «Росія» від 18 грудня 1912 р. про страхування міноносця «Беспокойный», наказ директора заводу Дмитрієва про оголошення подяки Імператора Миколи ІІ після його відвідин миколаївських суднобудівних заводів та інші документи і друковані видання                      ХІХ-ХХ ст.ст.

Виставку документів супроводжують експонати Миколаївського музею суднобудування і флоту, а саме моделі кораблів, картини, книги, знаряддя праці тощо.

Документи Російського державного архіву військово-морського флоту у Миколаїв приїхала представити заступник директора архіву, кандидат історичних наук, заслужений працівник культури Російської Федерації Малевинська Марина Євгеніївна.

М.Є.Малевинська є автором ряду книг з історії військово-морського флоту та архіву, у тому числі: «Архів ВМФ у роки Великої Вітчизняної війни», «Долі випускників 1901 р. (до 100-річчя випуску з Морського корпусу)», «Російсько-японська війна у щоденниках і листах російських моряків», «Довідник по фондах РДА ВМФ (1917-1940 рр.)», «Військово-морські рапорти як джерело з історії країн Азії другої половини ХІХ – початку ХХ ст. (за матеріалами РДА ВМФ)», «Історія Японії у документах Російського державного архіву військово-морського флоту: ХVІІІ – початок ХХ ст.ст.», «Православні святині Балкан», численних статей та інших публікацій.

Документи Державного архіву Херсонської області у Миколаєві представили директор архіву Боровик Віктор Федорович, заступник директора – головний зберігач фондів Мякота Ірина Василівна, науковий співробітник - Стукалова Олена Ігорівна.

Документи Державного архіву Одеської області у Миколаєві представили заступник директора архіву, кандидат історичних наук Білоусова Ліля Григорівна, начальник відділу інформації і використання документів Мартиненко Олена Василівна, головні спеціалісти Герасимова Світлана Миколаївна, Березін Сергій Євгенович, Штепко Олена Юріївна.

Документи Державного архіву Миколаївської області представили Левченко Лариса Леонідівна, директор архіву, кандидат історичних наук, автор монографії «Миколаївське і Севастопольське військове губернаторство 1805-1900 рр.», та Левицький Володимир Олександрович, краєзнавець, автор численних книг з історії суднобудування у Миколаєві.

Миколаївський музей суднобудування і флоту представляли: директор Мітковська Тетяна Сергіївна та колектив музею.

На презентації виступили депутати Миколаївської обласної ради Симоненко О.І., Бугаєнко Т.І., Овдієнко І.М. (колишній директор суднобудівних заводів ім. 61 комунара та ЧСЗ), начальник управління економіки Миколаївської облдержадміністрації Тульський М.І. У презентації взяли участь представники професорсько-викладацького складу та студенти Миколаївських ВНЗ: Національного університету ім. Сухомлинського, Чорноморського державного університету ім. Петра Могили, Національного університету кораблебудування, Миколаївської обсерваторії, керівний склад Миколаївської облдержадміністрації, керівники видавництв міста (у ході презентації видавцями Трасповим Л.Ф. та Румянцевою А.В. подаровано Миколаївському музею суднобудування і флоту рідкісну книгу з історії суднобудування за часів адмірала С.О.Макарова видання 1911 р.), представники Миколаївської єпархії (о.Валерій передав благословення від керуючого Миколаївською єпархією Митрополита Миколаївського і Очаківського Пітіріма), колишні та теперішні працівники миколаївських суднобудівних заводів ім. 61 комунара, «Океан», ЧСЗ, працівники миколаївських портів, краєзнавці. Загальна кількість учасників презентації – понад 200 осіб.

Відкриття виставки висвітлювали місцеві та центральні ЗМІ. Після презентації організатори виставки дали численні інтерв’ю, а на телеканалі Миколаївської державної телерадіокомпанії у програмі «Гаряча лінія» у прямому ефірі заступник директора РДА ВМФ Малевинська М.Є., директор держархіву Миколаївської області Левченко Л.Л. та завідуюча Миколаївським музеєм суднобудування і флоту Мітковська Т.С. відповіли на питання журналістки Євгенії Бардіної.

За матеріалами виставки держархівом Миколаївської області підготовлений і розповсюджений каталог.

Інформація для контактів з архівами і музеєм

 

Російський державний архів військово-морського флоту

Адреси: Російська Федерація, м. Санкт-Петербург,

вул. Міліонна, буд. 36 (головний корпус, фонди радянського періоду)

тел.: 8 (812) 315-90-54

тел./факс: 8 (812) 312-11-37

e-mail: [email protected]

 

бульвар Серебристий, буд. 24, корп. 1 (фонди дорадянського періоду)

тел./факс: 8 (812) 393-14-83

e-mail: [email protected]

 

Директор – Чернявський Сергій Володимирович

тел. 007 812 312-11-37, 393-11-83

Заступник директора – Малевинська Марина Євгеніївна

тел. 007 812 312-86-15, 393-20-26

Заступник директора – Толкачева Людмила В’ячеславовна

тел. 007 812 312-86-15

Заступник директора – Чумак Валерій Миколайович

тел. 007 812 315-90-54

Веб-сайт: http://rgavmf.ru/

 

Державний архів Херсонської області

 

Адреса: 73003, Україна, м. Херсон,

вул. Радянська, буд. 3

тел./факс 0552 22-58-96, тел. 0552 22-61-58

e-mail: [email protected]

 

Директор – Боровик Віктор Федорович

тел. 0552 22-58-95

Заступник директора – Лебідь Віктор Олександрович

тел. 0552 22-57-33

Заступник директора – Мякота Ірина Василівна

тел. 0552 22-43-74

Веб-сайт: http://kherson.archives.gov.ua

 

Державний архів Одеської області

 

Адреса: 65026, Україна, м. Одеса,

вул. Жуковського, буд. 18

тел./факс 048 722-80-25, тел. 722-93-65

e-mail: [email protected]

 

Директор – Ніточко Іван Іванович

тел. 048 722-19-87

Заступник директора – Білоусова Ліля Григорівна

тел. 048 725-09-10

Веб-сайт:  http://derjarhiv.odessa.gov.ua

 

Державний архів Миколаївської області

 

Адреса: 54001, м. Миколаїв,

вул. Московська, буд. 1

тел./факс 0512 37-00-65, тел./факс 0512 76-65-65,

тел./факс 0512 37-00-63

тел. 0512 37-44-55

e-mail: [email protected]

 

Директор – Левченко Лариса Леонідівна

тел. 0512 37-00-65

Заступник директора – Колесник Наталія Анатоліївна

тел. 0512 37-42-89

Заступник директора – Пікуль Галина Борисівна

тел. 0512 21-40-31

Веб-сайт: http://mk.archives.gov.ua

 

Миколаївський музей суднобудування і флоту

 

Адреса: 54001, м. Миколаїв,

вул. Адміральська, буд. 4

тел. 0512 37-85-98

 

Завідувач музеєм – Мітковська Тетяна Сергіївна

 

Пошук