Марина Мельник,
начальник відділу
інформації та
використання документів
Державного архіву
Миколаївської області
В державному архіві Миколаївської області знаходиться на зберіганні цікавий фонд “Очаківський військовий собор”, документи якого за 1806-1908 та 1922-1925 роки представлені 45 справами.
З 44 справ дорадянського періоду 39 містять в основному вхідну документацію та копії рапортів і звітів духівництва собору [1], 4 справи є метричними книгами за 1862-1865 роки [2], та книга актів про народжених за період січень 1904 р. - лютий 1908 р. [3]. У справі № 39 знаходяться документи громади віруючих Свято-Миколаївської соборної церкви м.Очакова за 1922-1925 роки.
Слід зазначити, що, назважаючи на назву фонду, Очаківська Свято-Ми-колаївська церква неодноразово переходила з єпархіального відомства до військового і навпаки: за 1806-1900 роки – 6 разів, і у періоди перебування в єпархіальному відомстві іменувалась Свято-Миколаївською церквою, а у часи підпорядкування військовому – Очаківським Свято-Миколаївським військо-вим собором. Доля собору дуже тісно пов`язана з Очаківською фортецею та військовим гарнізоном, тому документи фонду є цінним джерелом з історії Очакова та його населення.
Незважаючи на невелику кількість справ, документи фонду достатньо повно розкривають історію собору, початком якої можна вважати дату здобуття Очакова - 6 грудня 1788 року.
“Тотчас по взятии Очакова военное начальство озаботилось об устроении в городе православной церкви. Для этой цели была приспособлена городская мечеть сооружением каменного алтаря и притвора и надстройкою над нею деревянного купола; колокольня же была устроена в 1806 году и освящена в 1807 году в память взятия Очакова 6 декабря 1788 года” [4].
До 1827 року Свято-Миколаївська церква перебувала в єпархіальному відомстві під управлінням Херсонської духовної консисторії, складаючи з церквами сусідніх сіл Четверту (Очаківську або Забузьку) частину благочин-ня. Ієрей Свято-Миколаївської церкви виконував обов`язки благочинного, тому до нього відносились з рапортами сільські священики [5].
Згідно “Ведомости города Очакова” в 1806 році при церкві знаходилися священик Федір Філіпович і диякон Василіск Новицький, землі та інших угідь не було, серед парафіян було: чоловіків - 923, жінок - 299 [6]. В документах фонду є аналогічні відомості парафіяльних церков с.с. Іллінського, Петровського, Ташина та Коренихи [7]. Відомості щодо особового складу духівництва є в “Списках о нравственном состоянии священно- и церковнослужителей, находящихся Херсонского уезда в Забугской части” за 1801 [8], 1805 [9], 1806 [10] та 1807 [11] роки.
В документах за 1807 рік є відношення Херсонського духовного прав-ління про дозвіл будівництва церкви Першої Пречистої в с.Аджиголі [12], кам`яної церкви Святих апостолів Петра і Павла в с.Ряснопіллі [13]. Гідні ува-ги відомість про кількість землі, відведеної церквам, яка датована 1810 роком [14] та списки селян, що мешкали в селах, приписаних до церков [15].
Серед документів першого “єпархіального” періоду є копії імператорського Маніфесту та Указу Синоду за 1815 рік про проведення нової ревізії (перепису) населення [16].
У червні 1827 року Очаківська фортечна церква відійшла з єпархіального в управління обер-священика армії і флоту [17], в 1842 році наіменована військовим собором і вважалася такою до 1851 року, коли знов відійшла у ведення єпархії [18].
До 1834 року Очаківська церква підпорядковувалась безпосередньо обер-священику армії і флоту, керуючись його ордерами, а в квітні 1834 року була зачислена до відомства армійського благочинного, обов`язки якого виконував протоієрей Миколаївської госпітальної церкви [19]. З цього часу духівництво Очаківської церкви по всім питанням, включаючи фінансові, відносилось до благочинного Софронія Самборського, отримуючи від нього копії ордерів протопресвітера.
В документах цього періоду є копії імператорських Маніфестів: про заключення миру з Турцією - вересень 1829 року [20]; про початок війни з Польщею - 27 січня 1831 року [21]; про проведення нового перепису населен-ня - 1815 рік [22], 1835 рік [23]; та копії Маніфестів про народження, шлюб та смерть членів царської родини [24]; а також копії Указів Синоду: про нагляд над особами, що піддані церковному покаянню - 21 березня 1780 року [25]; про розпорядження і правила проведення перепису населення - серпень 1815 року [26]; про нагляд за справністю та поведінкою священиків - 17 бе-резня 1828 року [27]; про недопущення військових чинів іновірного віроісповідання до сповіді та причастя Святих Таємниць у греко-російських священиків - 22 грудня 1833 р. [28]; про додаткові правила до керівництва щодо ведення метричних книг з новими зразками - 18 грудня 1837 року [29]; про проведення дев`ятого народного перепису населення - 26 червня 1850 ро-ку [30].
Серед ордерів обер-священика армії і флоту заслуговують уваги такі: про заборону одружень осіб різних віроісповідань - 14 жовтня 1827 року [31], про заборону надавати притулок та переховувати безпаспортних та біглих людей - 1 листопада 1827 року [32]; про видачу метричних свідоцтв, з формою запису свідоцтв про народження та хрещення [33]; про відрядження ієрея Очаківської церкви Діонісія Судковського до створюваного військового госпіталю на 500 чоловік у фортеці Кінбурн - 1830 рік [34]; про обов`язкове читання у вихідні та святкові дні не менше 3-х разів на рік напучування щодо необхідності щеплення проти віспи - 24 січня 1830 року [35]; про заборону вінчати неповнолітніх - серпень 1830 року [36]; про улаштування в церкві кар-навки на користь безпомічних духовного звання - 2 червня 1828 року [37]; про заборону створювати в селянських хатах публічні молитовні для роз-кольників, про виявлення та покарання розкільницьких попів - 1836 рік [38]; про дозвіл священо- і церковнослужителям навчати дітей своїх парафіян читанню, письму, моралі та християнському Закону - 17 липня 1831 року [39]; про закінчення війни з Польщею - 15 жовтня 1831 року [40]; щодо правил ведення метричних записів та надання свідоцтв - 31 жовтня 1831 року [41]; про заборону ставити в церквах поличчя імператора та інші, крім Святих, зображення - 21 грудня 1832 року [42]; про смерть обер-священика армії і флоту придворного протоієрея і кавалера Георгія Мансветова - 12 жовтня 1832 року [43] та вступ на цю посаду протоієрея Московського Архангельського кафедрального собору Василя Кутневича - 20 лютого 1833 року [44]; про розподіл прибутків між священо- і церковнослужителями - 1824 рік [45]; ордер з оголошенням Указу Синоду № 2110 від 8 березня 1842 року про звільнення Дионісія Судковського з посади священика Очаківської церкви і призначення на це місце його сина Гавриїла Судковського - 17 березня 1842 року [46]; про подавання верховному началь-ству стислих звітів щодо прибутків і видатків церковної суми, та форма звіту - листопад 1845 року [47]; про заборону солдатським синам одружуватись до вступу на дійсну військову службу - 30 червня 1846 року [48].
Серед документів 1834-1851 років особливе значення мають ордери благочинного: про віддання до суду кріпаків та селян, що чинять “явное непо-корство законным властям, возмущение против господ своих и сопротив-ление воинской команде” - 26 листопада 1835 року [49]; про повернення взя-тих приватними особами в борг грошей з церковної суми, про вибори церковного старости, ведення метричних та сповідних книг, зберігання церковної суми - 1839-1840 роки [50]; про з`єднання греко-уніатської церкви з православною - 2 січня 1840 року [51]; про правила створення пересувних похідних церков - серпень 1841 року [52]; ордер про надання обер-священику Василю Кутневичу звання протопресвітера згідно з іменним імператорським Указом від 3 квітня 1849 р. [53]; а також ордер благочинного від 30 листопада 1851 року з копією ордеру протопресвітера від 15 листопада 1851 року про передачу Очаківського собору в цивільне відомство [54].
В документах цього періоду є “Правила, рассмотренные в инспекторском Департаменте Военного Министерства и утвержденные Святейшим Правительствующим Синодом, касательно увольнения в отпуски священников Армейского ведомства”, що надійшли від обер-священика настоятелю Очаківського собору 14 грудня 1843 року [55]; відношення інженерного департаменту Військового Міністерства коменданту Очаківської фортеці щодо правил обирання старост (ктиторів) до военних фортечних церков від 10 квітня 1844 року [56]; накази інженерного Департаменту № 41 від 19 листопада 1844 року “Об отчетности в доходах и расходах по церквям, поступившим из Духовного ведомства на попечение военного начальства в отношении строительных и ремонтных расходов” [57] та № 31 від 29 вересня 1845 року “О дополнительных правилах отчетности в церковных доходах и расходах” [58].
В 1841 - 1845 роках розглядалося питання щодо необхідності капіталь-ного ремонту церкви, тому в документах є акт огляду собору для ремон- ту [59], яким займалось інженерне відомство [60]. Збереглося листування ко-менданта Кінбурнської фортеці Ліндена з завідуючим Очаківською військовою частиною Козловим 4-м про закінчення ремонту собору у серпні 1846 року та необхідність освячення його (через новий престол), про охорону собору [61]; а також “Опись каменной Свято-Николаевской церкви в г.Оча-кове существующей, по обновлении коей перестройкою поступающей ныне из инженерного в комендантское ведомство” [62] та опис церковної карауль-ні [63].
У лютому 1808 року указом Херсонського духовного правління було дозволено знести порожню стару грецьку церкву (парафіяни якої через малу кількість були приписані до Свято-Миколаївської церкви), а каміння вико-ристати на огорожу собору [64]; у справі № 7 знаходиться листування ду-хівництва Очаківської церкви з міською ратушею про будівництво кам`яної огорожі на Очаківському християнському кладовищі за 1849-1862 роки. У 1849 році суднобудівною експедицією інтендантства Головного управління Чорноморського флоту і портів був перелитий дзвін Очаківського собору [65]. В 1851 році Кінбурнською інженерною командою був складений кошторис для улаштування кам`яної дзвіниці [66].
Згідно з ордером протопресвітера від 15 листопада 1851 року Очаків-ський військовий собор був переданий до єпархіального відомства [67], протоієрей Гавриїл Судковський став благочинним 4-ої частини Одеського повіту і до нього стали відноситися з рапортами священики парафіяльних сільських церков [68].
Серед документів цього часу цікавим є приписання архіпастиря Інокентія про заборону духівництву палити тютюн і розписка священо- і церковнослужителей в тому, що “ни под каким видом и нигде не будем употреблять курение табаку в разных видах и обязываемся друг за другом смотреть строго” [69].
В 1854 році Свято-Миколаївська церква знов була перечислена до військового відомства, певно, через початок Кримської війни і, як слідство, збільшення чисельності очаківського військового гарнізону. В документах є відношення Херсонської комісаріатської комісії Військового Міністерства № 46575 від 27 грудня 1855 року із зазначенням розмірів жалування священиків і суми, що виділялась на церковні потреби [70].
В 1856 році в Очакові було відкрите чоловіче училище [71]; протоієрей Г.Судковський став викладати в ньому, а згодом і в створеному в 1870 році жіночому училищі Закон Божий [72].
Серед документів цього періоду особливої уваги заслуговують: копії Маніфесту Олександра II і Указу Синоду від 2 березня 1861 року “О дарова-нии крепостным людям прав состояния свободных сельских обывателей и об устройстве их быта” [73]; копія Указу Синоду № 1177 від 24 вересня 1858 ро-ку про заходи щодо спонукання парафіян до виконання християнського обов`язку сповіді і Святого Причастя [74]; копія Указу Синоду № 634 від 4 лютого 1860 року “Об учреждении при церквях кружек для сбора доброхот-ных пожертвований на восстановление православия на Кавказе” [75]; копія Указу Синоду № 435 від 9 серпня 1861 року про правила вінчання селян та дворових людей, що вийшли з кріпацької залежності [76]; а також ордери протопресвітера: про зміни порядку принесення військової присяги на вірність службі - 8 квітня 1858 року [77]; про відкриття підписки та карнавочного збору в церквах для влаштування в Палестині будинків для прочан - 20 червня 1858 року [78]; про правила прийняття рекрутів і кантоніс-тів євреїв у православну віру - 6 лютого 1859 року [79]; щодо проповідування в церквах вигоди утримання від вживання спиртних напоїв [80]; про заборону священикам засвідчувати і приймати духівниці, складені на їхню користь нижніми чинами, що перебувають в госпіталях - 17 березня 1860 року [81]; про порядок розтину трупів священиків, дияконів і ченців у випадках, передбачених законом - № 724 від 22 лютого 1861 року [82]; про відпо-відальність священиків за вінчання незаконних шлюбів - № 4093 від 31 серп-ня 1861 року [83]; про вінчання нижніх чинів, звільнених у безстрокову або тимчасову відпустки - № 4471 від 22 вересня 1861 року [84]; з роз`ясненням Указу Синоду № 1012 від 13 березня 1862 року відносно порядку готування іновірців нехристиян до прийняття православної віри - 5 квітня 1862 року [85]; копія ордеру № 2668 від 19 червня 1862 року з роз`ясненням Указу Синоду про те, щоб “церковное чтение произносимо было благоговейно и неспешно, с правильным произношением славянских слов” [86]; про необхід-ність звернення до пастви жертвувати кошти на спорудження храму Св.Воло-димира на руїнах древнього Херсонесу в Криму - № 4130 від 31 серпня 1862 року [87]; про порядок ведення церковного та ризничного описів - № 4821 від 20 жовтня 1862 року [88]; про дозвіл відновити 38 ікон з виносними хрестами, виділивши на це 300 карб. сріблом - № 444 від 17 вересня 1862 року [89].
Про підтримку церковних споруд в належному стані свідчать акти огляду собору з огорожею і караульнею, що були складені 21 липня 1859 ро-ку [90]; кошторис на ремонт Очаківського собору з огорожею та караульнею за 1860 рік [91]; описання робіт, що дозволили виконувати в церкві в 1862 р. [92]; відомість про добробут церкви за 1863 рік (про стан будівлі, ризниці, відправлення треб та ін.)[93].
Указом Синоду № 3695 від 23 серпня 1864 року Свято-Миколаївський військовий собор знов було передано до єпархіального відомства [94] “вследствие того, что в Очакове и вблизи оного не было никаких штатных команд и управлений военно-сухопутного ведомства, для коих необходимо было бы числить помянутый собор в военном ведомстве” [95].
Херсонська духовна консисторія 7 березня 1875 року повідомила благочинного протоієрея Г.Судковського про призначення його доглядачем за викладанням Закону Божого в усіх приватних та казенних чоловічих та жіночих учбових закладах, а також в початкових народних школах, що знаходились в 4-ій частині благочиння [96].
Указом Херсонської духовної консисторії від 17 вересня 1881 року протоієрей Очаківського собору Г.Судковський був звільнений за власним бажанням з посади благочинного і на його місце призначений священик с.Тузли Матвій Молдаванов [97].
В документах фонду є копія телеграми Міністра Внутрішніх Справ генерал-ад`ютанта Мелікова одеському градоначальнику про вбивство Олек-андра II 1 березня 1881 року і про вступ наступного дня на престол Олек-андра III [98]; копія Маніфесту Олександра III щодо амністії, складання не-доїмок, штрафів та втрат від 15 травня 1883 року [99]; копія Маніфесту про закінчення будівництва та освячення Храму Христа-Спасителя в Москві від 26 травня 1883 року [100]; копія оголошення про відкриття повсюдної підписки на улаштування пам`ятника імператриці Катерині II - 1883 рік [101].
В 1888 році місто святкувало 100-річчя штурму Очакова. Про це свідчить копія 1-ої статті журналу засідання Очаківської міської думи, яке відбулося 20 вересня 1888 року, про розгляд пропозицій відносно заходів в ознаменування 100-річчя здобуття міста. Передбачалось наступне: 1) побу-дувати напроти огорожі Очаківського собору пам`ятник у вигляді обеліску або чотирикутної піраміди із зображенням воєнних обладунків XVIII століття і з написом дати приєднання Очакова до імперії; 2) улаштувати бульвар, обнесений огорожею; 3) відправити 6 грудня 1888 року в соборі подячний Господу Богу молебень та панахиду по імператриці Катерині II і ясновельможному князю Суворову; 4) прикрасити впродовж дня все місто прапорами, а ввечері ілюмінувати бульвар і міські установи. Є план улаштування пам`ятника і кошторис, згідно з яким на його будівництво знадобилось би 5599 карб. 63 коп. Через відсутність коштів дума вирішила обмежетись двома останніми пунктами [102].
Відношенням № 4963 від 1 лютого 1889 р. частина по виданню статутів Головного Штабу Військового Міністерства повідомила коменданта Очаків-ської фортеці про пересилання до неї золотого хреста, установленого в день здобуття Очакова 6 грудня 1788 року, який зберігався в Головному штабі, для зберігання як пам`ятки в місцевій соборній церкві під однією з ікон [103].
Цікавим документом є також поминальний список вбитих і поранених при облозі та штурмі Очакова [104].
Дуже нагадує сучасний колективний договір “Взаимное соглашение причта Очаковского Свято-Николаевского собора, учиненное 13 февраля 1889 года”, в якому зазначені обов`язки причту по відправі богослужіння та правила розподілу прибутків [105].
В 1890 році в караульні при соборі була відкрита протоієреєм школа письменності для дітей, що не мали змоги вступити до міського училища. У листопаді 1890 року тут навчались 12 хлопчиків, а в наступному році школу збиралися розширити і перетворити в церковно-прихідську [106].
Необхідно зазначити, що згідно з документами неодноразово ставилося питання про переведення Свято-Миколаївської церкви у військове відомство. Одним з таких документів є копія рапорту начальника штабу Очаківської фортеці командуючому військами Одеського військового округу № 226 від лютого 1891 року, в якому викладена історія собору і аргументована необхідність повернення його у воєнне відомство. Згідно з цим документом питання про переведення собору порушувалось двічі: у 1879 році, через поновлення в Очакові укріплень та зосередження значної кількості військ та управлінь, що складали гарнізон фортеці, та в 1889 році, коли протопресвітер визнав перевід “весьма желательным”. В рапорті зазначено, що церква “по своему историческому воспоминанию и по многим предметам, переданным ей в собственность” (є їх перелік), а також через значну кількість військового населення, яке майже втроє перевищує цивільне, може вважатися приналежною до середовища “чисто військового” [107].
Згідно з рапортом № 404 коменданта Очаківської фортеці командуючому Одеським військовим округом від 18 березня 1899 року було дозволено в 1891 році перевести собор у військове відомство після будівництва нової церкви, яка пребувала б в єпархіальному, на що в 1895 році було виділено 30 тисяч, і особливий комітет з представників очаківських мешканців (є їхній список у спр.29,арк.47) почав будівництво. Наприкінці 1898 року будівництво храму було закінчено [108].
Нарешті, наказом № 57 Військового Міністра генерал-лейтенанта Куро-паткіна від 17 лютого 1900 року Свято-Миколаївська церква знов була причи-слена до штабу Очаківської фортеці і найменована військовим собором [109].
Наприкінці 1901 року в соборі були встановлені дві мармурові дошки, на яких вибиті імена офіцерів, що загинули в бою на Кінбурнській косі 1 жовтня 1787 року і при штурмі Очакова 6 грудня 1788 року [110].
“Речь, сказанная на Соборной площади в годовщину безсмертного генералиссимуса Суворова 1 октября 1901 года” із закликом улаштувати пам`ятник полководцю була виголошена на святкуванні річниці здобуття фортеці Кінбурн її автором протоієреєм Г.Судковським. В тексті є описання пам`ятника Суворову, що знаходився на площі Кінбурнської фортеці й був зруйнований англійцями під час Кримської війни [111].
Збереглися копії телеграм командуючого військами округу, надісланих імператору, військовому міністру та ін. про відкриття 1 жовтня 1907 року в Очакові перед фортечним собором пам`ятника князю Суворову [112].
Серед документів фонду дорадянського періоду уваги потребують відомості про прибутки-видатки церковної суми [113]; журнали обліку церковних паперів [114]; документи з особового складу причту [115]; свідоцтва про народження, дозвіл на шлюб та про смерть [116]; списки військових чинів Очаківського гарнізону [117]; документи щодо прийняття іновірцями православної віри [118].
Документи собору за 1922-1925 роки знаходяться в справі № 39, серед них: описи церковного майна, що належало громаді віруючих Свято-Ми-колаївської соборної церкви м.Очакова за 1922-1923 роки [119]; протоколи засідань парафіяльної ради громади церкви за 1922-1923 роки [120]; акти вилучення цінностей та їх описи, датовані 1922 роком [121]; списки членів - засновників церковної громади [122]; договір про передачу церкви в безкоштовне користування громаді віруючих [123]; статут релігійного товариства [124]; клірова відомість собору за 1925 рік [125]; послужні списки духівництва та старост за 1925 рік [126]; відомості про прибутки-видатки церкви за 1925 рік [127].
Документи фонду збереглися в доброму стані, однією з причин цього є те, що вони мало досліджувалися і використовувалися, але відтворювана ними картина життя Очаківського військового собору та його парафіян заслуговує ретельного й глибокого дослідження, тим більше що собор нині знов діє і продовжує свою історію.
____________________________________________
Бібліографія:
- ДАМО, Ф.169, оп. 1, спр. 1-38,40.
- Там саме, спр. 41-44.
- Там саме, спр. 45.
- Там саме, спр.1 9, арк. 16.
- Там саме, спр.1, арк. 88-89.
- Там саме, арк. 94-95.
- Там саме, арк. 98-105.
- Там саме, арк. 443.
- Там саме, арк. 445.
- Там саме, арк. 135, 137
- Там саме, арк. 444.
- Там саме, арк. 275-276.
- Там саме, арк. 352-376, 383, 387-388.
- Там саме, арк. 662.
- Там саме, арк. 354-376,464-469,624-633,636-639.
- Там саме, спр. 40, арк. 69-72.
- Там саме, спр. 2, арк. 1-2.
- Там саме, спр. 19, арк. 16.
- Там саме, спр. 4, арк. 104.
- Там саме, спр. 2, арк. 99.
- Там саме, спр. 4, арк. 40.
- Там саме, спр. 40, арк. 69-72.
- Там саме, спр. 4, арк. 144,150.
- Там саме, спр. 3, арк. 85зв., 235; спр. 5, арк. 460зв., 516зв., 452зв.; спр. 6, арк. 81, 122, 245, 440зв. та ін.
- Там саме, спр. 5, арк. 495-496.
- Там саме, спр. 40, арк. 69-72.
- Там саме, спр. 2, арк. 36.
- Там саме, спр. 4, арк. 147.
- Там саме, спр. 3, арк. 199.
- Там саме, спр. 8, арк. 342-343, 350-351.
- Там саме, спр. 2, арк. 10.
- Там саме, арк. 11.
- Там саме, арк. 91, 94.
- Там саме, арк. 117.
- Там саме, арк. 135.
- Там саме, арк. 160.
- Там саме, арк. 55, 61.
- Там саме, спр. 3, арк. 141.
- Там саме, спр. 4, арк. 21.
- Там саме, арк. 33.
- Там саме, арк. 34-35.
- Там саме, арк. 56.
- Там саме, арк. 55.
- Там саме, арк. 60.
- Там саме, арк. 121.
- Там саме, спр. 5, арк. 132.
- Там саме, арк. 132.
- Там саме, спр. 6, арк. 29.
- Там саме, спр. 4, арк. 196.
- Там саме, спр. 3.
- Там саме, арк. 390.
- Там саме, спр. 5, арк. 26.
- Там саме, спр. 8, арк. 119.
- Там саме, спр. 9, арк. 46.
- Там саме, спр. 5, арк. 257.
- Там саме, арк. 487.
- Там саме, арк. 547-548.
- Там саме, арк. 491.
- Там саме, спр. 6, арк. 5-6.
- Там саме, спр.5, арк.333.
- Там саме, спр. 6, арк. 37-41.
- Там саме, арк. 43-45.
- Там саме, арк. 46.
- Там саме, спр. 1, арк. 460.
- Там саме, спр. 8, арк. 7-18.
- Там саме, спр. 10, арк. 110-119.
- Там саме, спр. 9, арк. 46.
- Там саме, спр. 10, арк. 128-131, 136, 149-151, 157-165, 174-182, 222.
- Там саме, спр. 11, арк. 258-259.
- Там саме, спр. 10, арк. 6.
- Там саме, спр. 21, арк. 58.
- Там саме, спр. 10, арк. 59, 76, 83.
- Там саме, спр. 12, арк. 24зв.-26зв., 29-30зв.
- Там саме, спр. 11, арк. 223.
- Там саме, арк. 324зв.
- Там саме, спр. 12, арк. 89зв.-90зв.
- Там саме, спр.11, арк. 124.
- Там саме, арк. 133.
- Там саме, арк. 217, 228.
- Там саме, арк. 279.
- Там саме, арк. 325зв., 335.
- Там саме, спр. 12, арк. 21зв., 31.
- Там саме, арк. 85,92.
- Там саме, арк. 95-96зв., 103.
- Там саме, арк. 178, 180.
- Там саме, арк.191зв.,197.
- Там саме, арк. 204зв., 206.
- Там саме, арк. 214зв.-215зв., 221.
- Там саме, арк. 216зв.
- Там саме, спр. 11, арк. 263-264.
- Там саме, арк. 386-388.
- Там саме, спр. 12, арк. 183-184.
- Там саме, арк. 291, 295.
- Там саме, арк. 415.
- Там саме, спр. 19, арк. 16.
- Там саме, спр. 14, арк. 111.
- Там саме, спр. 15, арк. 45.
- Там саме, арк. 54.
- Там саме, арк. 327-332.
- Там саме, арк. 326.
- Там саме, арк. 351.
- Там саме, спр. 17, арк. 174-177.
- Там саме, спр. 13, арк. 7.
- Там саме, арк. 6.
- Там саме, спр. 17,арк. 426-427.
- Там саме, спр. 18,арк. 6.
- Там саме, спр. 19, арк. 135.
- Там саме, спр. 28, арк. 20.
- Там саме, спр. 29, арк. 20.
- Там саме, спр. 30, арк. 112.
- Там саме, спр. 32, арк. 98-99.
- Там саме, спр. 37, арк. 19.
- Там саме, спр. 1, арк. 306зв.-307, 450-451, 600-601; спр. 40,арк. 120-121; спр. 3, арк. 9-10;спр. 6,арк. 279-291;спр. 34.
- Там саме, спр. 3, арк. 1-3; спр. 5, арк. 78-82, 240-244, 439-441, 577-578; спр. 14, арк. 15-20; спр. 16,арк. 1-12зв.
- Там саме, спр. 2, арк. 54; спр. 4, арк. 85-91; спр. 8, арк. 346-349; спр. 11, арк. 108-109; 112-113; спр. 11, арк. 186-187.
- Там саме, спр. 3, арк. 148-182; спр. 11, арк.181-183; спр. 12, арк. 41; спр.14, арк.4-14, 22-29, 35-40, 42-48, 50-52; спр.15, арк.184-212, 398-418; спр.16, арк.103-132, 202-221, 373-402; спр.40, арк. 139-425.
- Там саме, спр. 1, арк. 1-6; спр. 4, арк. 80; спр. 11 ,арк. 18-19, 24, 231; спр. 12, арк.168-169, 170, 173; спр. 15, арк. 145-186; спр. 17, арк. 197-220; спр. 35, арк. 42.
- Там саме, арк. 5, 60; спр. 35, арк. 20.
- Там саме, арк. 1-19, 41-46.
- Там саме, арк. 20-30, 34-35.
- Там саме, арк. 31-33.
- Там саме, арк. 36.
- Там саме, арк. 38-39.
- Там саме, арк. 48-49зв.
- Там саме, арк. 54-55.
- Там саме, арк. 55зв.-60.
- Там саме, арк. 59зв.-61.