error

До 150-річчя відкриття Миколаївського морського торгівельного порту

DATE_FORMAT_LC2
Print

1 червня 2012 року виповнюється 150 років з дня заснування Миколаївського морського торгівельного порту, документи котрого з 1862 р. по 1990 р. зберігаються у Державному архіві Миколаївської області.

За клопотанням головного командира Чорноморського флоту і портів, військового губернатора Миколаєва і Севастополя Б.О.Глазенапа 1 червня 1862 року Миколаївський військовий порт було відкрито для іноземних суден, гавань на Бузькому лимані у Поповій балці стала йменуватися комерційним портом. З часом Миколаївський комерційний порт став третім у Російській імперії за обсягом експорту товарів. 1875 року рух іноземної торгівлі через порт досяг 11,5 млн пудів, 1880 року – 17 млн пудів, 1888 року – 49,5 млн пудів. 1890 року за рахунок казни було збудовано гранітну набережну, протягом 1891-1893 рр. у порту спорудили каботажну гавань. За розмірами вивізної хлібної торгівлі 1907 року миколаївський порт випередив одеський і став першим в імперії: загальний вантажообіг порту становив 98 млн пудів. З рейду Миколаївського морського порту вийшов у плавання легендарний броненосець «Князь Потемкин Таврический».

Після революції 1917 року та періоду національно-визвольних змагань працівниками порту було проведено відновлювальні роботи і 1921 року Миколаївський торгівельний порт знов був відкритий для зовнішньої торгівлі. У 1923-1924 операційному році порт відвідали 2370 суден. У липні 1930 року у порту завершилося будівництво нового стаціонарного елеватора місткістю 41 тис. тонн. 1940 року вантажообіг порту досяг 2 млн 186,7 тис. тонн, на території порту діяли 19 спеціалізованих причалів.

Під час нацистської окупації 1941-1944 рр. порт практично не діяв, зрідка приймаючи судна з боєприпасами, зброєю та продовольством для армії.

Під час визволення Миколаєва 26 березня 1944 року саме у районі портового елеватора було висаджено десантний загін під командуванням К.Ф.Ольшанського.

Після звільнення міста почалося відновлення порту: сума збитків, завданих окупантами, склала 92 млн крб. Уже 1945 року порт обробив 206 тисяч тонн вантажів та перевіз кораблями портофлота 19 тисяч пасажирів. 1961 року вантажообік порту досяг 4,5 млн тонн, 1967 року – 6,5 млн тонн, 1978 року – більше 8 млн тонн. У січні 1987 року порт перейшов на повний госпрозрахунок, самофінансування та самоокупність.